پس از سقوط رژیم صدام و فروپاشی نظام بعثی و انحلال کلیه سازمانها و ارگانهای نظامی، امنیتی و انتظامی، امنیت در کشور عراق به حداقل ممکن رسید. هرچند با تشکیل دولت و سازماندهی مجدد این ارگانها، دولت عراق سعی در برقراری مجدد امنیت نموده، اما به جهت گستردگی انتشار اسلحه و فعالیت گروه های معارض و تکفیری و… افراد به خصوص اتباع خارجی از حداقل های امنیتی موجود، بی بهره می باشند. پس بهتر است توصیه های امنیتی و مهم مراسم پیاده روی اربعین حسینی را جدی گرفته و رعایت فرمائید.

۱- امنیت مسیر بین نجف تا کربلا خیلی خوب است و در سنوات گذشته در این مسیر انفجار یا خرابکاری اتفاق نیفتاده است. هرچند در مسیر بغداد به کربلا (مسیر سامرا) موردهایی از نقض امنیت وجود داشته، اما مسیر پیاده روی نجف تا کربلا جزو امن ترین مسیرهای منتهی به کربلاست و تقریباً می توان گفت امنیت شهر نجف و همچنین مسیر آن تا کربلا و شهر کربلا مخصوصاً منطقه ای که اطراف حرمین است در حد قابل قبولی است. با این حال بهتر است خطر ربوده شدن و بازداشت را جدی بگیرید.
۲- عده ای هستند که ترجیح می دهند تا اذان صبح پیاده روی کرده و بعد از طلوع آفتاب بخوابند. معمولاً بعد از ساعت ۹ شب مسیر پیاده روی خلوت تر می شود و اکثر موکب داران تا اذان صبح استراحت می کنند. در این میان کم نیستند موکب دارانی که در شب هم متناسب با سرمای آن خدماتی ارائه می نمایند تا زائرین شب رو را کمک کنند. با این حال بهتر است برای جلوگیری از هر نوع اتفاقی در طول روز مسیر پیاده روی را طی کنید تا امکان بروز اتفاق و حوادث به حداقل ممکن برسد.

۳- از آنجا که در شرایط حاضر هیچکس پاسخگوی حوادثی نظیر سرقت، زورگیری و حتی قتل که برای خارجیان اتفاق می افتد نیست، بهتر است از تردد در بیراهه ها و مناطق خارج از مسیر، مخصوصاً در هنگام شب اجتناب شود.

۴- در زمان خوابیدن در موکب ها حواستان به وسایل خود مثل کوله پشتی، گذرنامه (پاسپورت) و تلفن همراهتان باشد. مطلع باشید که در صورت مفقود یا سرقت شدن گذرنامه (پاسپورت) امکان خروج از مرز عراق و بازگشت به کشور برای شما بسیار بسیار مشکل و دردسرساز خواهد بود.

۵- باتوجه به سوء استفاده گروه های معارض از لباس پلیس عراق، امکان افتادن به دام پلیس های قلابی و یا پلیس های خائن وجود دارد و باید مراقب باشید.

۶- برای جلوگیری از سرقت، از به همراه بردن پول زیاد خودداری کنید. چرا که معمولاً به خاطر رایگان بودن خدمات در طول این سه روز، شما هزینه ای نخواهید داشت. اما حمل مقدار کمی پول برای پرداخت کرایه ی اتومبیل و یا دیگر موارد ضرر ندارد و بهتر است از پول ملی عراق (دینار عراقی) استفاده کنید.

۷- هنگام رسیدن به نجف اشرف، به علت شلوغی بیش از حد، رفتن به داخل حرم امیرالمومنین علی (علیه السلام) و یا مسجد کوفه و سهله توصیه نمی شود.

۸- با توجه به درگیری های مستمر نیروهای نظامی عراق با گروه های معارض و تکفیری و همینطور احتمال بمبگذاری در مناطق مختلف از جمله سامرا، در حال حاضر به هیچ وجه سفر به این شهر توصیه نمی شود. در صورت سفر به سامرا لازم است بسیار مراقب باشید و موارد امنیتی را رعایت نمائید.

۹- یک عدد کیف کمری، کرم ضد سوختگی و یا پودر بچه، چند عدد چسب زخم، یک جفت جوراب اضافه، شارژر و هندزفری تلفن همراه، گذرنامه، چند عدد دستمال کاغذی را حتماً همراه خود داشته باشید.

۱۰- حتماً لباس گرم داشته باشید. اما بدانید که طی روز اصولاً باید کاپشنتان را در دست بگیرید. لذا بهتر است زیاد لباس هایتان سنگین نباشد. همراه بردن دستکش و کلاه هم ضروری است.

? چند نکته  امنیتی دیگر

?حتما قبل از سفر نسبت به تخلیه حافظه تلفن، فلش مموری و یا دوربین عکاسی و فیلمبرداری خود از موارد غیر ضرور، اعم از عکس ها و فیلم های خانوادگی و شخصی و شماره تلفن های مراکز مهم و خاص که در طول سفر با آنها کاری ندارید اقدام فرمایید.

? حمل هر گونه مواد مخدر حتی به مقدار خیلی کم و برای مصرف شخصی و یا به عنوان دارو، نزد محاکم عراقی قابل قبول نبوده و احکام سنگینی را برای حامل در بر خواهد داشت.

?در حفظ و نگهداری گذرنامه خود کوشا باشید.

?همراه داشتن کپی شناسنامه، کارت ملی و چند قطعه عکس، در صورت مفقود شدن گذرنامه ضروری می باشد.

?با توجه به اینکه ممکن است از اهل کاروان جدا شوید، ویزا و گذرنامه و کلیه مدارک و وسایل مورد نیاز هر شخص حتما همراه خودش باشد.

?توجه داشته باشید هنگام ورود به کشور عراق مهر ورود به کشور در گذرنامه شما درج گردد. تا در برگشت دچار مشکل نشوید.

? از صفحه ی اول گذرنامه و صفحه ویزا به وسیله دوربین موبایلتان عکس بگیرید، شاید موقع مفقود شدن گذرنامه به کمک شما بیاید.

اینفورگرافی از لوازم مورد نیاز سفر:

ArbaeinNiazmandi

کلیپ تصویر زیر حاوی 10 نکته مهم هنگام سفر اربعین است: