02-570x378

هرساله در ایام میلاد امام رضا(ع) زائران کاروان پیاده رضوی از شهر نخل و آفتاب«بافق» و از جوار بارگاه برادر امام هشتم پیاده‌روی یک‌ماهه خود به‌سوی خراسان را آغاز می‌کنند تا پس از طی 1118 کیلومتر به مشهد الرضا برسند. زائران بافقی امام رضا(ع) این هزار و 118 کیلومتر را  نه با پا که بادل طی کنند تا در شب میلاد خواهرش محضر امام مهربانی‌ها برسند و دل‌های عاشقان در جوار حرم یار آرام گیرد.

حجت‌الاسلام سید علی طباطبایی بافقی بنیان‌گذار این حرکت در بافق است. شهری که یکی از قدمگاه‌های امام رضا(ع) است و بارگاه امام‌زاده عبدالله (ع) برادر امام هشتم نیز در آن قرار دارد.

او در اختتامیه سیزدهمین دوره جشنواره بین‌المللی امام رضا(ع) به‌پاس تشکیل هیئت مذهبی محبان الرضا در شهر بافق و دیگر خدمات ارزنده‌ای که در عرصه فرهنگ رضوی داشته است به‌عنوان خادم نمونه فرهنگ رضوی از سوی وزیر ارشاد تجلیل شد.

مردی که 5 سال از زندگی‌اش را در جبهه‌های جنگ گذرانده و در این سفر یک‌ماهه به‌سوی خراسان، بیشتر از هرزمانی یاد جبهه و بچه‌های جنگ می‌افتد.او داشت حرف می‌زد و من در دلم به حال خوبش غبطه می‌خوردم. به‌خصوص وقتی گفت: جوان‌هایی که همراهمان هستند غروب‌ها به راز و نیاز باخدا مشغول‌اند.

برایم حالشان رشک‌برانگیز بود وقتی‌که گفت کاروان امسالشان به نام مسلم بن عقیل نام‌گذاری شده و در بیابان‌های کویر مرکزی ایران دعا و زیارت عاشورا خوانده‌اند؛ بیش‌تر از هرزمانی یاد امام حسین(ع) در خاطرم تداعی شد و دعای عرفه‌ای که همراه خانواده و یارانشان در صحرای منا خواندند و آنگاه حج را نیمه‌تمام رها کرده و راهی کربلا شدند.

وقتی حاج‌آقا از 24 سال گذشته حرف زد که پیاده راهی خراسان می‌شدند تا روز میلاد حضرت معصومه(س) به حرم امام هشتم (ع) برسند.اربعین در ذهنم تداعی شد و میلیون‌ها زائر حسینی.

روحانی 54ساله بافقی که قلبش در هوای خراسان می‌تپد در عصری شهریورماهی دریکی از آخرین روزهای تابستان با ما به گفت‌وگو نشست.

بیایید این گفتگو را ازاینجا شروع کنیم که چرا امام رضا(ع) و چرا مشهد؟هزار و 118 متر  را در حدود یک ماه طی می‌کنید تا به خراسان برسید…چرا؟

چون هوای خراسانم آرزوست….

ببنید امام رضا(ع) تنها امام میهمان سرزمین ما هستند البته آقا میزبان‌اند و همه ما ایرانی‌ها بر سر خوان نعمت ایشان نشسته‌ایم.طبق احادیث،زیارت حضرت رضا(ع) از زیارت کربلا هم بیشتر توصیه‌شده و ثواب زیادی برای آن گفته‌شده.24 سال پیش که ما این حرکت را آغاز کردیم،فقط می‌شد پیاده به‌سوی خراسان آمد یعنی آن زمان راه کربلا بسته بود و بقیه ائمه هم که چنین امکانی هنوز هم وجود ندارد.البته بعدها که راه کربلا باز شد ما یک سال از بافق و با همین کاروان پیاده تا حرم امام حسین(ع) رفتیم و 6 سال هم هست که در پیاده‌روی‌های کربلا در اربعین شرکت می‌کنیم.

خاطره‌ای هم از این آمدن‌های به‌سوی خراسان دارید؟

همه سفر ما خاطره است.یکی‌اش را برایتان می‌گویم.یک سال که ما حرم امامزاده علوی قبل رباط سفید درحرکت بودیم.امام جماعت یکی از مساجد شیعیان قطیف عربستان را درراه ملاقات کردیم ایشان وقتی ما را دید و متوجه نحوه سفر ما به‌سوی خراسان شد سخت گریست و گفت: ما شیعیان عربستان هنوز نتوانسته‌ایم سر بر خاک ائمه بقیع بگذاریم اما شما می‌توانید کیلومترها راه پیاده بروید و امام هشتم را در مشهد ملاقات کنید و سر بر ضریحش بگذارید و آرام بگیرید.

چرا پیاده مشهد می‌آیید؟اتوبوس،قطار، هواپیما….

هدف ما فقط آمدن نیست،بلکه تزکیه نفس هست ما با پا به‌سوی مشهد نمی‌آییم بادلمان مسیر خراسان امام هشتم را طی می‌کنیم.

حاج‌آقا از کاروان پیاده هیئت الرضا(ع) شهرستان بافق یزد که قدیمی‌ترین کاروان پیاده رضوی است بیشتر برایمان بگویید…

این کاروان امسال بیست و پنجمین سال پیاپی بود که از شهرستان بافق یزد حرکت خود را آغاز کرد و در دهه کرامت به مشهدالرضا(ع) رسید. امسال170 نفر در کاروان حضور داشتند که در روز ولادت حضرت معصومه(س) به مشهد الرضا رسیدند.

این افراد چگونه انتخاب می‌شوند احتمالاً خیلی‌ها علاقه دارند در این کاروان حضورداشته باشند؟

معیار  اولیه ما این است که افراد بسیجی  و بالای ۱۸ سال باشند. به دلیل استقبال زیاد و اینکه ما فقط 170 نفر را می‌توانیم با خود همراه کنیم بین افراد قرعه‌کشی می‌شود.البته حدود ۳۰ نفر از این افراد کسانی هستند که بیشتر از دو سفر با این کاروان همراه بودند و با توجه به تجربه‌ای که دارند از آن‌ها برای نیروهای اجرایی استفاده می‌شود تا بتوانیم خدمت‌رسانی بهتری داشته باشیم.

قدم‌به‌قدم، وادی به وادی و منزل‌به‌منزل تا رسیدن به حرم یار. از آن لحظه‌های باشکوه برایمان بگویید حتماً خیلی لحظه‌های خاص و باشکوهی است وقتی چشمتان به بارگاه رضوی می‌افتد…

به قول شاعر: در بیابان گر به شوق کعبه خواهی زد قدم/ سرزنش‌ها گر کند خار مغیلان غم مخور

زیارت امام رضا(ع) حج فقراست.ما در بیابان که هستیم لحظه‌های خیلی خاصی را تجربه می‌کنیم  بخصوص طلوع‌ها و غروب‌ها. وقت غروب هرکسی برای خودش گوشه‌ای از بیابان به نیایش و دعا و نماز مشغول می‌شود و باخدای خودش و امام زمان (عج) می‌پردازد.بافق سومین شهر کشور است که بعد قم و مشهد اعتکاف باشکوه در آن برگزار شد ولی سفر مشهد ما خیلی زیباتر و تأثیرگذارتر از اعتکاف است.

وقتی انسان یک ماه دور از روزمرگی و گرفتاری‌های دنیوی بسر ببرد و در کوه و دشت و بیابان باخدای خودش خلوت داشته باشد ، دعای عهد و کمیل و ندبه بخواند؛خیلی به آرامش می‌رسد.آدم تو این‌یک ماه به گذشته و حال و آینده خودش فکر می‌کند و خیلی لحظه‌های زیبایی دارد می‌تواند انرژی یک سال زندگی را کسب کند و بهترین زمانی است که خلوت‌های عمیقی با خداوند داشته باشد.

ما از وقتی سفر را شروع می‌کنیم خود را زائر آقا می‌دانیم و وقتی به میدان 15 خرداد مشهد می‌رسیم و بعد یک ماه پیاده‌روی اولین بار چشممان به گنبد آقا می‌افتد این وصال مقصد ما نیست،کمال ماست.

گویا هرسال به نام یکی از ائمه نام‌گذاری می‌کنید امسال کاروان به نام کدام ائمه مزین شد؟

امسال به نام سفیر امام حسین(ع) مسلم بن عقیل نام‌گذاری شد.

در طول مسیر چه برنامه‌هایی برای اعضا دارید؟

جزء خوانی قرآن کریم، قرائت دعای عهد و زیارت عاشورا ازجمله برنامه‌هایی است که در طول این مسیر داریم. سخنرانی، جلسه‌های معرفتی در بین اقامه نمازهای ظهر و عصر، مغرب و عشاء، بیان احکام، بحث‌های اخلاقی و پاسخ به سؤالات شرعی بخش دیگری از برنامه‌هایی فرهنگی است که در طول این مسیر در نظر گرفته‌شده . ما جدول برنامه‌ها را قبل از سفر می‌بندیم مکان‌هایی که قرار است استراحت کنیم و یا برنامه خاصی داشته باشیم از قبل تعیین می‌شود.حتی  از قبل نوع غذا از قبل تعیین‌شده است.

یک کار ویژه که در طول این سفر انجام می‌دهید که آن را خاص می‌کند برایمان بگویید…

خیلی کارها ازجمله اینکه بچه‌ها در طول سفر از موبایل و فضای مجازی استفاده نمی‌کنند تا فارغ از این فضاها  با فراغ بال و تمرکز ذهن، خود را به دریای عظیم معرفتی این سفر معنوی متصل کنند.

یعنی هیچ‌کس موبایل ندارد؟آدم ناخوادگاه یاد اعتکاف می‌افتد…

بله! زائران گوشی‌هایشان  را همان روز اول سفر تحویل می‌دهند و دو یا سه روز یک‌بار در حد یک ساعت گوشی‌هایشان را تحویل می‌گیرند تا کارهای واجب و ضروری را انجام دهند و یا با خانواده تماس کوتاهی داشته باشند.البته بچه‌های اجرایی برای انجام کارها گوشی دارند.

چه حرف ناگفته‌ای با حضرت رضا(ع) دارید؟

ما هرسال یک عهدنامه با امام رضا(ع) داریم که 8بند دارد و ما با آقا عهد می‌بندیم تا در طول سال به آن‌ها وفادار بمانیم  و بعد عهدنامه را تقدیم موزه حضرت می‌کنیم.که سال قبل وقتی آیت‌الله صافی از مراجع عظام آن را دیدند فرمودند: در این عهدنامه  همه اصول دین آمده است. و آیت‌الله مکارم هم در دیداری که داشتیم فرمودند: این حرکت را رسانه‌ای و جهانی کنید.

10-570x380